donderdag 7 mei 2015

“Moord in de Oriënt-Express” van Agatha Christie


 (Oorspr. titel: “Murder on the Oriënt Express”)


“Dàt is het dus – een uitdaging! Héél goed -  ik neem hem aan!”


Toen de krant Het Laatste Nieuws enkele maanden geleden aankondigde dat ze een reeks van maar eventjes 65 boeken van Agatha Christie zou uitgeven, voor maar 1 euro per stuk, was ik vastbesloten om al dat moois aan mij voorbij te laten gaan. Het is natuurlijk geen prijs, maar ik weet nu al dat ik nooit al die boeken zal lezen. Bovendien vind je die titels voor nog minder geld in kringloopwinkels. Eén boekje kopen zag ik wel zitten, dus ik trok met de bon voor nr. 4 naar de Standaard Boekhandel. “Dat nummer hebben we momenteel niet meer in voorraad,” wist de vriendelijke winkeljuffrouw me te vertellen, “maar ik kan u wel de volledige reeks aanbieden voor maar 55 euro.” Vastberaden als ik was, wou ik meteen antwoorden, “Neen, dank u,“ maar om één of ander reden was wat eruit kwam: “OK, doe maar.” Wat een ruggengraat heb ik toch als het om boeken gaat. Niet dat ik er spijt van heb.


“Moord in de Oriënt Express” is één van Christies bekendste boeken. Tijdens een rit van de beroemde Oriënt Express wordt een zekere Mr. Ratchett vermoord. Gelukkig is toevallig ook de Belgische detective Hercule Poirot aan boord en het wordt snel duidelijk dat Mr. Ratchett niet was wie hij beweerde te zijn. Er zijn dan ook heel wat medereizigers die een motief hebben voor de moord. Aan Poirot om uit te zoeken wie de fatale messteken heeft toegebracht.


“Murder on the Oriënt Express” werd reeds driemaal verfimd en ik ben zelf het best bekend met de versie uit 1974, waarin Albert Finney de rol van Poirot vertolkt. Toch kan ik tijdens het lezen enkel nog David Suchet zien, die jarenlang Poirot vertolkte in de televisieserie. Suchet IS gewoon Poirot. Aangezien ik de film al een paar keer gezien had, was het plot geen verrassing meer voor mij. Toch is het interessant om te lezen hoe Christie van in het begin al kleine hints geeft, die bij de ontknoping een grote betekenis blijken te hebben. Geen erg geloofwaardig verhaal, maar de kracht zit hem in de beschrijving van de excentrieke personages en vooral dan van de onnavolgbare Poirot. Altijd leuk om te lezen.


Agatha Christie: Moord in de Oriënt-Express. Het Laatse Nieuws, 2015, 221 blz.

Oorspr. uitgave: 1933

Geen opmerkingen:

Een reactie posten