vrijdag 22 januari 2016

"Goudeiland" van Robert Louis Stevenson

"Het volk van Flint is het ruigste volk dat ooit de zee heeft bevaren. De duvel zelf zou er niet graag in zee mee gestoken zijn."

Op een kaartje dat in mijn exemplaar van "Goudeiland" zit, informeert de 'Regie van telegrafie en telefonie' mij dat 'op 20 januari 1982 de bezettoon en de overbelastingstoon worden verwisseld'. Een weinig interessant historisch gegeven, ware het niet dat het mij erop wijst dat ik dit boek al minstens sinds die datum ongelezen in mijn kast heb staan. Kasten, beter gezegd, want het heeft al meerdere verhuizen meegemaakt. Niet dat het beroemde verhaal van Robert Louis Stevenson me niet bekend was, natuurlijk. Via strips, bewerkingen voor de jeugd, een tv-reeks, een gedramatiseerde audioversie, meerdere verfilmingen, ... ken ik het verhaal door en door. Misschien was dat precies de reden dat ik de versie van Stevenson zelf nooit heb gelezen.

"Billy" Bones, een oude, ruige zeeman, sterft aan een beroerte in de herberg van de familie Hawkins. De jonge Jim Hawkins ontdekt in de koffer die de zeebonk bij zich droeg een kaart, waarop de locatie van de verborgen schat van de beruchte piraat Kapitein Flint staat. Samen met de plaatselijke dokter Livesy en jonker Trelawney, zoekt hij de ervaren kapitein Smollett op, om hen naar het 'goudeiland' te varen. Maar ook de oude compagnons van Flint azen op de schat. Onder leiding van Lange Jan Silver (Long John Silver - in vertaling klinkt het een beetje belachelijk) volgen ze Jim en de anderen naar het eiland, waar het tot de onvermijdelijke confrontatie komt.

Erg origineel klinkt het allemaal niet, maar dat toont enkel aan hoe invloedrijk dit boek van Stevenson was. "Treasure Island" is de blauwdruk van het populaire imago dat er vandaag de dag over piraten bestaat. De huidige generatie fictieve piraten (van Captain Jack Sparrow tot -godbetert- Piet Piraat) hebben hun bestaan aan deze roman te danken. Duidelijk geschreven voor jeugdige lezers, en ik ben ervan overtuigd dat het ook vandaag nog zeer leesbaar is voor dit doelpubliek. Maar ook volwassenen kunnen hieraan nog veel plezier beleven, al is het maar om nostalgische redenen.

Auteur: Robert Louis Stevenson
Titel: Goudeiland (Oorspr. titel: Treasure Island)
Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf, Bussum
Jaar: ? (Orig. uitgave: 1883)
Aantal bladzijden: 208 blz.
ISBN: 9026978812

Geen opmerkingen:

Een reactie posten