zaterdag 16 september 2017

"Puta" van Sterre Carron

"Ze hurkte en nam het stanleymes van de grond. Met haar linkerarm nam ze Lesleys oorschelp vast en met één woeste haal sneed ze het oor eraf."

Het succes van thrillers en horrorverhalen toont aan dat er een duister kantje schuilt in vele mensen. Zelf wil waarschijnlijk niemand de beschreven gruweldaden meemaken, maar als het bij lezen blijft, kan het niet huiveringwekkend genoeg zijn. Sterre Carron speelt daar aardig op in. In de acht boeken die ze tot hiertoe gepubliceerd heeft, volgt de ene slachtpartij de andere op. De daders lijken wel een wedstrijd te houden over wie het meest gestoord is. En Carron laat het aan die arme hoofdinspecteur Rani Diaz over om de afschuwelijke misdaden op te lossen. 'Puta' is het negende boek in de reeks en hierin doet de auteur er nog een schepje bovenop.

Op korte tijd worden twee jonge vrouwen vermoord aangetroffen. Er is duidelijk een link, want beiden waren lesbisch, werden aangetroffen in een schooluniform en boden hun lichaam tegen betaling aan op de website 'Redlights' (die overigens echt blijkt te bestaan, maar ... foei! Best om je kindjes daar weg te houden). Rani Diaz krijgt het bijzonder druk, want in een andere zaak wordt een ouder echtpaar op een beestige manier om het leven gebracht. Of heeft deze dubbele moord ook met de andere misdaden te maken?

Ik volg niet zo veel reeksen. Die zijn meestal gebaseerd op herkenbaarheid en worden opgebouwd aan de hand van een vaste formule. Voor mij haalt dat al te vaak de kracht uit een verhaal. Sterre Carron slaagt er echter in om telkens weer een ander soort boek te schrijven. Herkenning is er zeker (wat zonder twijfel zal helpen om de schare vaste lezers te plezieren), maak ik heb nooit de indruk dat ik weer de zoveelste doorslag van een 'typisch' Rani Diaz-mysterie zit te lezen. Het basisplot is meestal origineel en verrassend genoeg om te blijven boeien. Dat geldt zeker ook voor 'Puta', dat wat mij betreft een van de betere uit de reeks is. Zeer spannend, bij momenten echt wel gruwelijk (ja, ook ik heb dat duistere kantje) en met een bijzonder ingenieuze ontknoping. Ook in dit boek weet de auteur weer een vleugje sympathie voor de dader op te wekken. Het taalgebruik is zoals steeds heel eenvoudig en draagt ertoe bij dat het boek weer leest als een sneltrein. De kleine foutjes kijk ik met plezier door de vingers.

Voor de ingewijden: 'ik' word weer even vermeld in het boek, maar de auteur heeft wetsdokter Edwin Baeyens ditmaal met vakantie gestuurd. Erg attent van haar!

Ik kijk in ieder geval al uit naar nummer tien. Benieuwd of Sterre Carron me daarmee weer weet te verrassen.

Auteur: Sterre Carron
Titel: Puta
Uitgeverij: Witsand
Jaar: 2017
Aantal bladzijden: 319 blz.
ISBN: 9789492011862

Geen opmerkingen:

Een reactie posten